Méliusz Antikvárium Antik könyvek, használt könyvek, régikönyvek

Cini-cini muzsika - Óvodások verseskönyve

Budapest, 1975. Móra Könyvkiadó, 217 oldal, kiadói félvászon-kötésben, jó állapotban.

Kiadó:
Móra
Kiadás éve:
1975
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Zrínyi
Kötés típus:
félvászon
Terjedelem:
217
Nyelv:
magyar
Méret:
15x24 cm
Állapot:
Súly:
573 g


"A természeti népek életében magától értedődő ez a folyamat. „Ahogyan a meg-kövesült ka'gylók formájában rna is itt van még az őskor a lábunk alatt, úgy él tovább az ősember is közöttünk gyermekmondókák képében -írja Szabolcsi Bence A zene történetében. -A gyermek valamiképp ma is újraéli a fajta fejlődését; első dalait még nem a felnőttektől, hanem gyermekelődeitől tanulja ősidők óta, s a hívogatok, kiolvasok, eszterlánc-mondókák nyilván alig változtak az utóbbi évezredekben, Európa vagy Afrika földjén éppoly kevéssé, mint Amerikában."
Az osztálytársadalmak kialakulása folyamán valahogy mégis elfelejtődik a gyermek. Legalábbis a gyermekek sajátos személyisége és ezzel együtt belső világa, a mese, a költészet iránt érzett sajátos igénye is. (A rabszolgatársadalomból egyetlen fennmaradt írásos gyermekvers a Rodoszi fecskedal.) A gyerek a feudalizmus korában úgy él, mint valami parányi felnőtt; ha jobbágysarj, akkor szüleinek segít a munkában, ha a kastély urának gyermeke, akkor - mint Velasquez képén a kis infánsnő - olyan ruhát hord és úgy kézijnunkázik és zenél, mint a felnőttek. Ha ez a „kisfelnőtt" gyermek a számára érdekes és fontos mesevilágra vágyódott, akkor kisurrant a ház népének hátsó szobáiba, a cselédek, öreg dajkák közé, s az ő meséiket, borzongató lidérctörténeteiket vagy dalaikat hallgatta, hogy otthonosan érezze magát. Az irodalom nem egy kivételes alkotója meséli el emlékirataiban, hogy szemléletét, művészetét mennyire befolyásolták öreg dajkáinak meséi vagy a korhadó malom vén molnárnéjának dalai.
A felvilágosodás kora hoz változást ebbe a szemléletbe, csupán ekkor kezdik felismerni a gyermek sajátos személyiségét és belső törvényeit, a gyei mek mint önálló egyéniség csupán a XIX. században „jön divatba". Ma szinte nevetséges arra gondolnunk, hogy 1897-ben írja le először egy angol esztéta az egyik folyóiratban, hogy „a gyermeknek joga van arra, hogy szórakoztassák, s ha a költők, képzőművészek képzelete eddig csak az általános olvasók és hallgatók felé fordult, mostantól fogVB föl kell figyelni a jövő nemzedék érdeklődésére, és a gyerekek éhségéi a valósán és a képzeletbeli csoda tüneményeivel kell jóllakatni".
Magyarországon a Flóri könyvén kívül először 1857-ben jelenik meg az első gyermekkönyv, Gáspár János „Csemegék"-je, melyről Arany János ír méltató cikket, és hangsúlyozza, hogy „Gáspár nem úgy tett, mint sok más, kik semmit sem tartanak könnyebbnek, mint kisgyermekek számára írni". Ő oly nehéznek találta ezt a feladatot - szögezi le Arany -, hogy nem is mert könyvet írni, csak gyűjteményt szerkesztett. A Csemegékben „beszélykék", mesék, gyermekdalok mellett dajkarímek vannak, „ölben és térden tartott gyermekek" játékai és hangutánzó játékrímek is."


Béládi László-Krausz Tamás: Sztálin

Eckhardt Sándor: Magyar-Francia szótára

Tóth Endre: Bizalmas vallomás-Dedikált!

R. A. Salvatore: Star Wars-A klónok támadása

Granasztói Pál Budapest egy építész szemével

Gulyás Judit: A csomagolás művészete

Gróf Nádasdy Borbála: Asszonyszerelem, asszonysors

Figari Franco: Finnország

Lion Feuchtwanger: Goya

Mándy Iván: Csutak a mikrofon előtt

Kurt Vonnegut: A titán szirénjei

Gyionyiszij (Az egyetemes festészet mesterei)

Felix Salten: Perri

Kazimierz Smolen: Auschwitz 1940-1945-Múzeumi kalauz

Hermann Broch: Vergilius halála

A művészet története: Bizánc - Az Iszlám

André Salmon: Modigliani szenvedélyes élete

Réthei Prikkel Marián: A magyarság táncai

Zalka Miklós: Mindenkihez! (Képes történelem)

Dr. Issekutz Béla: Gyógyszerrendelés