Méliusz Antikvárium Antik könyvek, használt könyvek, régikönyvek

Kelényi György: A barokk művészete

Budapest, 1985. Corvina Kiadó, 349 oldal, fekete-fehér és színes képekkel gazdagon illusztrálva, kiadói, egészvászon-kötésben, korrekt, jó állapotban.

Kiadó:
Corvina
Kiadás éve:
1985
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Athenaeum
ISBN:
963 13 1792 7
Kötés típus:
egészvászon
Terjedelem:
349
Nyelv:
magyar
Méret:
17x23.5 cm
Állapot:
Súly:
1006 g
3190 Ft


"A késő barokk szemléletének megfelelően megszűnt a világos tagolás, az alá- és mellérendelés a terek között: egyik sem önálló, önmagában érvényesülő, hanem viszonyukat az összekapcsolódás, az összefűzés jellemzi. A pillérek mögött előtűnik a körüljáró tere, de részben takarva, áttekinthetetlenül". E megoldás fokozza a bizonytalanságot, a kiismerhetetlenség, a titokzatosság érzetét. A világos, egyértelmű térérzékelés hiánya is hozzátartozik azokhoz a hatásokhoz, amelyek célja a csoda világának, a földöntúli szférának megidézése az idesereglő zarándokok tömegei előtt. A boltozat nem kőből, hanem könnyű fából készült, ezért a belső szokatlanul tágas, az alátámasztások pedig aránytalanul vékonyak lehetnek, a néző úgy érzi, hogy itt nem érvényesülnek a gravitáció, a statika földi törvényei. Zimmermann nem pusztán gazdag térkompozícióval teremti meg a szemlélőt lenyűgöző összképet: az architektúrával egyenértékű szerepet biztosít az ornamentikának, a színhatásnak és a fénynek is. A támaszokat átszövik, befonják a stukkóból kialakított dús növényi elemek, a csavarodó, tekercsbe fonódó, kerek vagy íves díszítőfprmák. A stukkóval keretezett festmények, kartusok a boltozat peremén a hatalmas mennyezetképet szegélyező, lebegő koszorúvá fonódnak össze. A díszítés már nem a tagozatokra „rátett" és „levehető" elem, hanem a belső tér elmaradhatatlan, elválaszthatatlan része. Az ornamensek azonban nem borítják el teljesen az építészeti formákat, nem változtatják át azokat puszta dekorációvá, hanem inkább a fejezetekre, és a párkányok feletti területre korlátozódnak.
A fény részt vesz a térhatás kialakításában is; oldalról, a körüljáró felől áramlik a belsőbe, és nyitott, fénnyel átjárt szakaszokat teremt. A fényes nyílások és a támaszok sora jelenti a belső tér határát. A fehér falfelület magába szívja és megsokszorozva veri vissza a napsugarakat.
A templom felső zónájában a színek uralkodnak; a díszítmények, a színek gazdagsága felfelé fokozódik, és így felfelé irányítja a tekintetet. Az ornamensek, stukkódíszek és a mennyezetkép színskálája a finomabb tónusoktól a harsány, erősebb helyi színekig terjed. Az alaphangot azonban a fehér falak és az aranyszínű díszítmények összhangja, melege adja, mint a korabeli porcelánokon. A hatás is leheletkönnyű, s a csipkeszerűen finom, törékeny porcelántárgyakéval vetekszik."

 


Lyka Károly: A táblabíró világ művészete

Fekete István: Hú - 1980.

Kézikönyv a Gyógypedagógiai Iskola II. osztályában tanító tanárok részére

Jakupcsek Gabriella: Hepehupa

Ki kicsoda?-Életrajzi lexikon

Berey József: Nagyecsed története és néprajza

Louis Sachar: Stanley a szerencse fia

Szocialista közművelődés-Szöveggyűjtemény

Kemény Mária: Neményi Lili

Herman Ottó: A magyar nép arcza és jelleme

Bíró Yvette: Nem tiltott határátlépések

Mukhtar Mai: Megbecstelenítve

Balázs Sándor-Filius István: Zöldségtermesztés a házikertben

Thury Etele: A Dunántúli Református Egyházkerület története II. kötet

Búvár zsebkönyvek-Dísznövények

Ézsiás Erzsébet: Az érzelmek papnője - Pitti Katalin életútja

Méhészet 1962-1963.

Galsai Dániel: Szerelmem Albert Györgyi

Jókai Mór: A régi jó táblabírák

M. Eller: A láthatatlan professzor