Budapest, 1990. Corvina Kiadó, 303 oldal, végig színes képekkel illusztrálva, kiadói karton kötésben, jó állapotban.
2490 Ft
"Óbabiloni kor
Az i. e. 3. évezred utolsó évszázadában Mezopotámiában fennálló új-sumer államot i. e. 2015 körül egy nyugatról érkező sémi invázió döntötte meg. Urt, a fővárost lerombolták, örökségén megosztoztak Mari, Larsza, Babilon urai és mások. A politikai széttagoltságnak Mezopotámia újraegyesítése vetett véget. Az egyesítés Hammurápi babiloni uralkodó nevéhez fűződik. A megelőző időszakban Babilónia területén felvirágzik a művészet, amely már magán viseli a későbbi babiloni művészet stílusjegyeit.
A fontos központok egyike Mari volt, az Eufrátesz középső folyása mentén, ahol már a sumer korban jelentős alkotások jöttek létre. A város új virágkorának kiemelkedő eredményei az építészet terén születtek. A feltárt épületek között a legjelentősebb Zimrílim király hatalmas, több mint három és fél hektár alapterületű palotája. Az épület különböző részeiben kaptak helyet a palota szervezetének egységei: a hivatalnokszervezet, az udvari lakosztályok, a kultuszhely az udvari szentéllyel, a melléképületek a raktárakkal, a konyhákkal és a különböző műhelyekkel. Az épületegyüttest övező hatalmas méretű, napon szárított téglákból épült falnak csak egyetlen kapuja volt. Az egész épületegyüttest tetőteraszok koronázták. Zimrílim palotája kényelmesen, sőt fényűzőén volt berendezve: fürdőszobák kerámiakáddal, hatalmas kandallók a fűtés biztosítására, 25 000 ékírásos agyagtáblából álló könyvtár, műtárgyak, falfestmények és plasztikai alkotások sokasága tanúskodik erről.
Azok a szobrok, amelyek Mari urait, Istup-ilumot (Haleb, Musées Nationaux d'Alep) és Idi-ilumot (Párizs, Louvre) ábrázolják, az egyetemes művészet remekművei közé tartoznak. Kezüket az ismert módon összekulcsolják és sémi szokás szerint hosszú szakállt és tömött bajuszt viselnek. Két, Mariból származó istennő ábrázolása szintén említést érdemel. Az egyik, karkötőket és többsoros nyakéket viselő alak virágot tart (Párizs, Louvre), a másik egy edényből önt vizet, arcát hajfona-tai foglalják keretbe, s nyakát hat remekművű lánc díszíti (Haleb, Musées Nationaux d'Alep). Mindkét istennő a szent szarvakkal ékesített, sisakra emlékeztető fej díszt viseli."