Méliusz Antikvárium Antik könyvek, használt könyvek, régikönyvek

Bikácsy Gergely: Bolond Pierrot moziba megy-A francia film ötven éve

Budapest, 1992. Héttorony Kiadó, 447 oldal, kiadói karton-kötésben, jó állapotban.

Kiadó:
Héttorony
Kiadás éve:
1992
Kiadás helye:
Budapest
Kötés típus:
karton
Terjedelem:
447
Nyelv:
magyar
Állapot:
Súly:
915 g
4690 Ft


"A filmnek élesen elválik az első és második fele. Az első kitűnő. A hazugság, a felszínesség uralkodik hősein, csak a fenyegető gonoszságú ÓH értelmű férj (Alain Gúny) emelkedik ki közülük. Ennek a leíró-elemző-ironikus szemléletnek a sikeres kiteljesülése a kastélylbeli vacsora, ahol Mailé kitűnően egyensúlyoz a karikatúra, szatíra, s a hűvös, kicsit felvilágosod án kori „felülemelkedő" ábrázolás csapdái között. Sajnos most jön azonban a film ünnepelt, sodró erejű és „merész" befejező fele-harmada, az addig ellenséges fiatalember (nagypolgár rokonait gyűlölő értelmiségi) és az üres életű asszony szerelmi tébolya.
A filmi és társadalmi konvenciók programszerű felrúgása mai szemmel nézve kétszeresen is hamis. Egyrészt finomkodóan is nyögvenyelős szándékoltságával iskolás nekigyürkőzés, másrészt valójában semmiféle konvenciót nem rúg fel. A narrátorhang ,,coup de foudre-ról, villámcsapásszerű szerelemről szól, a jövendő szeretők (az asszonyon díszes hálóköntös, a férli fehér ingben) hatalmas parkban járkálva zenei motívumként recitálva beszélnek, verstöredéket szavalnak, elfojtott kiáltásokat hallatnak, ágyban, fürdőkádban szeretkeznek (merészség helyett ma a mesterkélt művészkedést látjuk csak). Képi költészet ez, nem színvonaltalan, de tüsszögtetően, hogy magunk is modoroskodjunk: ,,új-poros". Az új por azonban nem jobb, mint a régi, bár talán érdekesebb egy ideig. Whiskyspohárral a holdfényben például egy dialógustöredék: ,,A hold szép. .. A hold asszony." Nyilvánva lóan különbözik a stilizáció módja a Carné-filmeké:ől, melyek azért váltak hamissá, mert mindenáron érződött rajtuk a „realista" szándék. Carnénál realista máz irodalmias és ódon tartalmat leplezett, Mailé az érzelmi szabadság vállalásának harsogó, deklaratív képi megjelenítésekor épp ellenkezőkig járt el: teljesen elszakad a realizmus konvencióitól, átlendül a tükör másik oldalára, „lélekben lebegő" filmköltészetet hozna létre. Ez a törekvés, bár ellentétes az új hullám egyik - godard-i, truffaut-i irányától - megegyezett a „rive gauche" csoport, Resnais vagy Duras törekvéseivel. Mailé azonban nem tudott a Szeretőkben resnais-i módon újszerű filmnyelven megszólalni. Hosszú beállításaiban könnyedén bánt ugyan a montázst háttérbe szorító „plan-séquence" (belső vágás) eljárással, de az a bonyolult ellenpontozás, ritmusváltás, formai gazdagság, amely a Ilironhinát oly jelentőssé teszi, inkább csak szándékaiban van meg nála. Sza.tirikus szkepszise egyébként újból meg újból átüt mesterkélt költőiségén."


Széchenyi Zsigmond: Afrikai tábortüzek, vadásznapló-kivonatok 1932-1934.

Anne és Serge Golon: Angélique sorozat 13 kötete egyben

Farkas Pál: Elbeszélések

Magay-Országh: Magyar-Angol kéziszótár

Walt Disney: Lilo és Stitch - A csillagkutya

Italo Balbo: Repülőrajokkal az óceánon át

Dávid Katalin: A teremtett világ misztériuma

Katie McGarry: Crash into you - Szívkarambol

Vas Zoltán: Kossuth Lajos élete I-II.

dr. Nagy Balázs (szerk.): Magyarország legszebb túraútvonalai

Ujváry Zoltán: Bakonszeg története és néprajza

Stephen King: A setét torony 7. - A setét torony

Gerő László: Várépítészetünk

Böde István: Hit és Jóga

Heinrich Vollrat Schumacher: Liebe und Leben der Lady Hamilton

Forgács András-Szabó Miklós: Görögország

Fülöp Gyula-Szilvácsku Zsolt: Természetkímélő módszerek a mezőgazdaságban

Fazekas Csaba: Kisegyházak és szektakérdés a Horthy-korszakban

Szomory Dezső: Emlékek szárnyán - Újságprózák

Alvin Toffler: Hatalomváltás-Tudás, gazdagság és erőszak a XXI. század küszöbén