A Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára
Budapest, (1939), Franklin Társulat, 1. kötet 160 oldal+16 t.; 2. kötet(161) 162-347 oldal+16 t. 1 térkép(kihajtható, kiadói, díszesen aranyozott, egészvászon-kötésben, gyűjteményi bélyegzőkkel, a 2. kötetnél az első 6 lapj felső sarka kicsit töredezett, kissé kopottas, de nem rossz példányok.
Ritka!!
"Az üldözött prófétát bolondnak, megszállottnak tartották Mekkában és már azon tanácskoztak, hogyan kellene tüzes vassal kiűzni belőle az ördöngős démonokat, amikor Mohamed saját jószántából eltávozott és a nedzsdi határon, Mekka régi versenytársánál, Taif városában keresett menedéket a takifitáknál. Szívesen itt sem fogadták, sőt hajszál híján megkövezték. Kimerültén, elgyötörve, megbántva, sebesülten tért vissza a taifi kalandból, de lábát ezután sem tette be Mekkába. A sziklahasadékba vonult vissza, útközben azonban nevezetes víziója volt különböző dzsinnekről, akik bejelentették neki, hogy megtértek a Koránhoz.
A legnagyobb nélkülözés és megaláztatás után végre felvirradt a próféta napja. Az egyik mekkai zarándoklat során megnyerte ugyanis magának Jathrib város néhány lakosát. Az elhintett mag termékeny talajra talált ebben a városban, mert a zsidó vallás már feltörte a rögöt az egyisten-hívő vallás számára. Jathrib feszült viszonyban élt Mekkával, a városban állandó belvillongások dúltak, az ott élő két törzs, az auszok és a kazradzsok állandó vérbosszút vívtak egymással s igen szívesen látták volna Mohamedet, mint békebírót. A következő évben a törzsek hat-hat követet küldtek, Mekka és Jathrib közötti félúton tanácskoztak Mohameddel és végül is felesküdtek a prófétának. A próféta az Abesszíniából hazatért Muszagot küldte el hithirdetőnek és Korán-misszionáriusnak. Jathribban villámgyorsan terjedt a tanítás, újabb egy esztendő múlva hetvenfőnyi küldöttség ajánlotta fel városa polgárjogát a prófétának.
A koreisiták kémjelentései híven beszámoltak mindenről Mekkában, ezért most már elhatározták, hogy egyszersmindenkorra végezni kell Mohameddel. Negyven főből álló bérgyilkos-csapatot szerveztek: minden törzset egy-egy önkéntes jelentkező képviselt. Megfogadták, hogy mindegyikük belemartja kardját a próféta testébe, hogy a vérbosszú valamennyiök között megoszoljék. A tervet egy igazhívő ellenkém, — a legenda szerint egy angyal — elárulta Mohamednek, mire ő gyors egymásutánban sorra elszöktette híveit Jathribba. Száznál több család kelt útra, csak Mohamed, Abu Bekr és Ali maradtak Mekkában. A tervezett merénylet éjszakáján a próféta és Abu Bekr a ház hátsó frontján kimásztak az ablakon, a hűséges Ali pedig belefeküdt Mohamed ágyába és betakarózott a próféta köpenyével, mialatt a két menekülő gyors tevéken vágtatott a 360 kilométeres sivatagi úton. Üldözőik a sarkukban jártak, a szökevények azonban három napig Thaur hegyén meghúzták magukat egy barlangban. Egy pók hálót szőtt a barlang szája elé, egy gyík farka pedig téves irányba terelte a mekkai kopókat. Azóta mindkét életmentő állat megfelelő tiszteletben részesül a moszlimok világában. A fiatal Alit három napig túszként foglyul tartották, szabadonbocsátása után ő is követte a prófétát, aki tehát sikeresen hajtotta végre «futását», a hedzsrát, Krisztus után 622. június 16-án, azon a napon, amelytől a mohamedán időszámítás kezdődik."