Budapest, 1989. Magvető Kiadó, 577 oldal,kiadói egészvászon kötésben, a papírborítón kiseb folt a felső sarkán, egyébként jó állapotban.
1690 Ft
"Eurőpában a mesterségesen feldombolt vagy piramissá alakított hegy nem is „fejlődött" tovább. Csak évezredek múlva került ismét vissza, egy keleti építészeti „iskola" közvetítése révén, a gótikus torony alakjában. A gótika gyökerében nem európai találmány, a gót székesegyházakat az építőmester céhek titkolt törvényei szerint építették, ezeknek kőbe rakott és faragott jelentése ma sincs megfejtve, de éppen olyan jelképes kánonokat foglaltak magukba, mint az összes régi kul- tuszépületek szabályai. (Vő. a Kheopsz-gúlával.) A gót építőmesterek céhük alapítójának Salamon király temploma építőjét tartották, eredetüket, alapszabályaikat, társulati rítusaikaHs a templomok építészeti törvényeit és jelképrendszerét titokként őrizték, s lassanként rejtőzködő szervezetté váltak; ebből alakult ki aztán a szabadkőművesség. A szabadkőművesek alapító-őseként ma is Salamon épí:őmestere szerepel, szertartásaik, rituális jelvényeik, „kegyszereik", kultusz-nyelvük és szótáruk nagyrészt a kőművesmesterség kelléktárából ered, s a rejtőzködéssel együtt valami, az európai környezetben groteszkké vált, keleties máz vonja be az egész szervezet belső életét. Lehetséges, hogy ez a szervezet s vele a gótikus építészet kánonja a keresztes háborúk idején az ázsiai keresztény királyságokból került Európába. A piramis alapelvét, a lépcsős szerkezetet a tiszta stílusú gót katedrálisok tornyán világosan felismerhetjük; legközelebbi rokona a babiloni zikkurat - építőanyaga, a vályog miatt, persze, sokkal zömökebb. Természetesen nem állítjuk, hogy közvetlen építészeti hatás fűzi össze őket, hogy a gót torony utánozza a zikkuratot, inkább egy vallási eszme (isten, másvilág) és egy építészeti gondolat (hegy) egybeolvadására célzunk, amikor az építészeti motívum játszotta az alárendeltebb szerepet, s a forma másodlagos okból vált torony alakká. Ha megfontoljuk, hogy a torony egyáltalán nem szerves része a templomnak, semmiféle liturgikus ténykedésnek nem színtere, s a keresztény templom mellett tökéletesen nélkülözhető, akkor egy ősrégi vallási gondolat hihetetlen hatóerejének és életképességének tanúját láthatjuk benne. Legelső ősét valahol a piramisok őshazájában építették fel, menedékül a vízáradás elől."