Budapest, 2009. Kossuth Kiadó, 79 oldal, kiadói keménytáblás kötésben, újszerű állapotban.
3690 Ft
"Egyetértve magyar barátainkkal, e kiállításon igen nagy helyet tartottunkfenn Csontváry számára. A magam részérói meg vagyok győződve, hogy a Modern Művészetek Múzeumának közönsége hálás lesz ezért, és felismeri e megnyilatkozás minden súlyát. Vele kapcsolatban egy magyar finánc Rousseau-ról beszélek. Olyan meghatározás, amelyet nagyjából el lehet fogadni, miután Csontváry sohasem kapott művészi oktatást, ahogy a magyar ügyek legjobb ismerője, Francois Gachot mondja, sohasem tanulhatott mástól, csak saját magától. E f elkészülésnek az állomásai is a rendkívüli öröm állapotába
emelték. Az egyik utazása során táviratozott a miniszternek, hogy felfedezte a plein airt. Ezek az utazások a föld legillusztrisabb műemlékeihez és legszebb vidékeihez vezették el. Kétségkívül nomád volt, a cigányok módjára. Az is kétségtelen, hogy e nagy álmodozó léleknekfestői vágyait a hazai puszták végtelenje növelte hatalmassá. Különleges ember, kissé bolond, aki alapjában véve csupán a magyar vidék egyik legtávolibb és legkisebb helységének vidéki patikusa volt: és íme, elragadtatva a természet által, meglátásai dekoratívon és vallásosán ünnepélyesek, erdői, hegyei, lovasai a legendák és mesék levegőjét árasztják, és a sivatagjaival, néptömegeivel oly csodálatos Keletet. Csontváry költő, akit éppúgy táplált az élet, mint a mesék, mert táplálta az élet, nagy költő, mély megrázó humanitással."
A következő nemzetközi megmérettetés a brüsszeli világkiállításvolt 1958-ban, az 50 év modern művészetét bemutató kiállításon, ahol Magyarországot Csontváry Sétalovaglás a tengerparton című képe képviselte, a magyar pavilonban azonban további műveit is kiállították."