Budapest, 2000. Mezőgazda Kiadó, 547 oldal, 213 ábrával illusztrálva, kiadói karton-kötésben, jó állapotban.
"A minőségnek az idézett filozofikus hangvétellel szemben a bor esetében - amely speciális élelmiszer-ipari termék, elsősorban élvezeti cikk - lehetőleg egzaktabb, gyakorlatiasabb meghatározása szükséges. Napjainkban a minőség fogalma pozitív tulajdonságot, az átlagból való kiemelkedést jelent, így, vállalva némi pontatlanságot is, azt a véleményt vallhatjuk, hogy minőségi bornak az tekinthető, amely pozitív megkülönböztetésre érdemes értékekkel rendelkezik. Hogy ezek az értékek miképpen nyernek teret a széles szakmai közvéleményben és a borfogyasztók körében, az minden más élelmiszer-ipari terméktől merőben eltérő sajátosságoktól függ.
A borral kapcsolatban ugyanis minőségről és hiteles minőségről beszélhetünk, amely két különböző kategória. Minőség fogalmán (bárhonnan is származzék az ital) a bor kellemes harmóniáját, finom élvezeti értékét értjük, míg a hiteles minőségben feltétlenül megjelenik egy-egy kiváló - gyakran világhírű - borvidék, olykor dűlő és a mindezeket megjelenítő szőlő- és bortermelő gazda neve is. Minél kisebb, a kedvező mikroklíma előnyeit magában foglaló, elismert szőlőbirtokról és a hagyományokat tisztelő, a minőségből jottányit sem engedő szőlősgazdáról esik szó, annál hitelesebb a bor minősége és magasabb az ára. Egyidejűleg a magas szakmai színvonalon működő borászati nagyüzemek is megtalálják a módját, hogy adott borvidéken az integrált szőlőtermesztéssel termelt szőlőből kiváló borokat készítsenek és gazdaságosan értékesítsék azokat így alakul ki a szőlő- és bor ágazat kerek összképe, ritmusa.
Visszatérve a bor minőségének kialakulásában döntő szerepet játszó borszőlő minőségére, megállapítható, hogy azt számtalan tényező együttes hatása alakítja ki."