Szeged, 1942. Ablaka György Könyvnyomdája, 64 oldal, szövegközti rajzokkal illusztrálva, kiadói papírborítóban, jó állapotban.
"E tervet Szeged város rendkívül ellenezte, mert a Maros forgalma elkerülte volna a várost. Már pedig a Maroson szállított sóra és fára Szegednek nagy szüksége volt. Az új torkolatot valamivel a réginél feljebb építették és így a Maroshoz szállított árúk közvetlenül Szeged felett kerülök a Tiszába és innen Szegedre. A szabályozás eredményeképen a vízszint néhol 1 m-el is csökkent, ami által a hajózásra kevésbbé lett alkalmas.
Emellett az eddig is elég sebes folyású folyó most még sebesebbé vált. A laza partokon nagy pusztításokat végzett, máshol zátonyokat épített, miközben a szélessége is megnövekedőit. A hibák kiküszöbölését csak 1892-ben kezdték el, egységes mederképzésre szükséges partvédő és terelő művek építésével. A mederrendezés mellett a töltések készítését is állandóan folytatták.
Területünket érintő Tisza-szakaszon a meder rendezése során a partszakadások ellen a szegedi vasúti híd alatti szakaszt látták el védőművel. Vedresházánál 7 km es újmeder kiépítésével 19.9 km-es kanyart vágtak le a régi mederből.
A szabályozási tervekről és a végrehajtott szabályozási munkáról nyújtanak tájékoztatást a mellékelt térképek. Ma a területünket érintő Maros-szakasz mintegy 29 km. E szakaszon a Maros átlagos esése 23 cm/km. A folyó vízjárása a felső szakaszán lévő vízátnemeresztő kőzetek miatt szeszélyes. Gyakran előfordul, hogy két nap alatt két métert is emelkedik a vízállás, majd néhány nap múlva az eredeti vízszintre csökken. A gyors áradások a part mentén nagy mennyiségű durvaszemű homokot, távolabb iszapot raknak le. A durvaszemű homok kitűnő építő anyag, mely Szeged homokellátását biztosítja. A Maros árhullámai a szabályozás következtében emelkedtek, de az árterület lassú feltöltődése mellett még magasabb értékek is várhatók. A Maros legmagasabb vízállását 1932-ben érte el 370 cm-el.
A területünk nyugati oldalát mintegy 10 km hosszúságban hátráló Tisza a Marosnál kisebb esésű. A Szeged—Zentai szakaszon 3cm/km. Vízjárása a Marosnál nyugodtabb, a legalacsonyabb vízállását a nyár folyamán éri el."